Garść teorii dla rodziców
Zabawa
badawcza jak każda inna zabawa jest działalnością bezinteresowną,
nie jest ważny dla dziecka rezultat ani materialny efekt, lecz samo
działanie, które do niego doprowadziło. W zabawach tych czas
uwarunkowany jest zjawiskiem, które w danej chwili bada, /odkrywa/
dziecko. Gdy poznaje ono jakieś nowe zjawisko i gdy odkryje zasadę
tego zjawiska, natychmiast powtarza zabawę w sposób identyczny, aby
upewnić się o dokonanym odkryciu.Zabawa badawcza sama określa
teren, w którym się odbywa (zależne od tego co w danym momencie
zainteresuje dziecko). Zabawy badawcze cechuje pewien ład i
porządek. Cechują go trzy podstawowe elementy: dostrzeżenie
problemu, poszukiwanie sposobu jego rozwiązania, dostrzeżenie
efektu działań – rezultatu.
W zabawie badawczej dziecko odkrywa
otaczający świat, mechanizmy, które w nim rządzą, przyjmuje
postawę badacza. Zabawy badawcze dostarczają dziecku
niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem
właściwości rzeczy i zjawisk.
A było to tak: To był bardzo pracowity dzień.
Pani Gosia zaproponowała sprawdzenie czystości wód w rzece Tywie i Jeziorze Dłużec w Baniach.
Pobraliśmy wode do słoika z napisem: RZEKAPobraliśmy wodę do słoika z napisem JEZIORO.
Ale po powrocie byliśmy bardzo głodni,
...i bardzo chcieliśmy się choć trochę pobawić.
Po zabawie był czas na relaks,
i przyszedł czas na doświadczenia.
Wodę ze słoików przelaliśmy przez filtry.
Wnioski: stan czystości wód w naszej miejscowości według nas jest bardzo dobry.
Po wykonaniu zadań zaśpiewaliśmy i zagraliśmy na instrumentach.
więcej zdjęć z tego pracowitego dnia znajdziecie w galerii
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz